ترمووود چیست و چه کاربرد هایی دارد
نوشته شده توسط : rahman sadeghi

چوب ترمووود به دلیل مقاومت و دوام بسیار بالا در کنار زیبایی از دسته چوب‌های پر مصرف بازار در زمینه‌های مختلف مانند طراحی دکوراسیون داخلی و یا طراحی نمای سازه‌های گوناگون است که طی یک فرآیند حرارت دهی و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌گردد.

تمامی این موارد باعث شده است تا این محصول یکی از انتخاب‌های طراحان در زمینه‌های مختلف باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی موارد مربوط به کاربرد چوب ترمووود و انواع این محصول را بررسی کنیم.

طریقه ساخت ترمووود

برای ساخت این محصول چوب طبیعی را در محیط عاری از اکسیژن در دمای بین 180 تا 220 درجه سانتی‌گراد در کنار بخار آب حرارت می‌دهند. این فرآیند با توجه به مواردی مانند گونه چوب، ضخامت چوب و رطوبت اولیه ممکن است بین 48 تا 96 ساعت زمان ببرد.

حتما بخوانید: تولید ترمووود و مراحل فرآوری این محصول از چوب طبیعی

علت ساخت چوب ترمو

وجود مواد مختلفی مانند گلوکز، اسید سیتریک، رزین و… داخل چوب باعث کاهش عمر این محصول می‌گردد.

هنگامی که چوب طبیعی در معرض دمای زیاد قرار می‌گیرد این مواد از بین رفته یا از آن خارج می‌شوند و با تغییر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی چوب، علاوه بر افزایش استحکام و ماندگاری از نظر زیبایی نیز جذابتر و چشمگیرتر خواهد شد. از طرفی چون مواد مغذی چوب از آن خارج شده است برای حشرات و قارچ‌ها جذابیتی نخواهد داشت.

ابعاد پایدار

گرمای شدید طی فرآیند تولید باعث می‌شود تمامی رطوبت و رزین موجود در چوب خارج شده و در نتیجه در شرایط محیطی مرطوب به سادگی دچار تغییر اندازه نشده و ابعاد محصول حفظ گردد و خطر تورم، ترک خوردگی و انقباض کاهش پیدا کند.

همچنین در شرایط محیطی بسیار گرم نیز چوب مقاومت خود را حفظ کرده و هیچ گونه شیره و رزین ترشح نمی‌کند.

سازگار با محیط زیست

چوب مورد استفاده برای تولید ترمووود از مناطق دارای گواهینامه مدیریت جنگل PEFC تهیه می‌گردد و از آنجا که در فرآیند تولید و فرآوری این محصول هیچ گونه ماده شیمیایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد کاملا سازگار با محیط زیست است و می‌تواند در طبیعت بازیافت گردد.

افزایش طول عمر و مقاومت در برابر پوسیدگی و قارچ‌ها:

هنگامی که به چوب گرما داده می شود طول عمر آن بالا می رود. که این بستگی به میزان گرمای اعمال شده دارد. به طور کلی هر چه دما در فرآیند بیشتر باشد طول عمر چوب نیز افزایش می یابد.

به دلیل حذف بخش اعظم سلولز در روند تیمار حرارتی ، چوب دیگرحاوی موادمغذی مناسبی نیست.که باعث رشد قارچ ها و پوسیدگی آن شود.

بسته به دمایی که به چوب داده می‌شود مقاومت آن در برابر عوامل محیطی افزایش پیدا می‌کند و هرچه دمای اعمال شده بالاتر باشد مقاومت بیشتری حاصل می‌گردد. افزایش دمای چوب منجر به از دست رفتن بخش اعظمی از سلولز موجود در چوب می‌شود، در نتیجه مواد مغذی مورد استفاده توسط قارچ‌ها و حشرات از بین رفته و در مقابل آنها مقاوم خواهد شد.

انواع ترمووود

چوب ترمووود در دو نوع کلی S و D تولید می‌گردد که در ادامه موارد مصرف و طریقه تولید هر کدام از آنها توضیح داده شده است.

معرفی محصول: انواع ترمووود

ترمووود نوع S

برای تولید Thermo S چوب طبیعی تا دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرما داده می‌شود تا علاوه بر افزایش مقاومت، در مقابل تغییرات ابعادی نیز ثبات پیدا کند. این نوع چوب از مقاومت کمتری نسبت به نوع D برخوردار است و از آن در اجزای داخلی ساختمان، اتصالات در محیط خشک، مبلمان، اجزای درب و پنجره و… استفاده می‌شود.

ترمووود نوع D

برای تولید Thermo D اینبار چوب طبیعی در معرض دمای 220 درجه قرار می‌گیرد تا مقاومت آن در برابر عوامل جوی بالاتر رفته و ماندگاری چوب در محیط‌های خارجی افزایش پیدا کند. از این محصول برای نمای خارجی ساختمان و دیوارها، درب‌های بیرونی، قسمت بیرونی پنجره، سونا، حمام و سرویس بهداشتی، کفپوش و مبلمان فضای سبز استفاده می‌شود.

چه نوع چوبی برای تولید چوب ترمووود مناسب است؟

کیفیت چوبی که برای فرآیند تولید چوب ترمو وود مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار مهم است و باید به خاطر داشت که هر نوع چوبی را نمی‌توان به ترمووود تبدیل کرد.

چوبی که طی مراحل تولید مورد استفاده قرار می گیرد از زمان بیرون آمدن از جنگل می‌بایست تحت کنترل و محافظت قرار گیرد و مواردی مانند مناسب بودن گره‌ها، ساختار الیاف، سن درخت و رطوبت چوب بسیار حائز اهمیت است و با کیفیت محصول نهایی ارتباط مستقیم دارد.

در برخی از جنگل‌های سوئد، فنلاند و روسیه چوب‌های بسیار مرغوبی جهت استفاده برای تولید ترمووود وجود دارد، همچنین برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها مزارع پرورش درخت به منظور بهره‌گیری از چوب آن رواج پیدا کرده است.

مطالعه بیشتر: رنگ بورماواکس

از جمله درخت‌‌هایی که برای تولید ترمووود مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به انواع صنوبر، توس، زبان گنجشک، اکالیپتوس، راش و… اشاره کرد.

مزایای ترمووود

  • نصب آسان و سريع
  • قابلیت شستشو و نگهداری آسان
  • قابليت برش هلالی جهت محل های قوس دار
  • مقاومت بالا و طولانی در برابر شرايط جوی مختلف
  • قابليت نصب و جداسازی آسان و مكرر جهت نظافت يا انتقال به مكانی ديگر

معایب ترمووود

  • کاهش مقاومت مکانیکی در ترمووود
  • عدم مقاومت به اشعه ماورای بنفش خورشید
  • قیمت نسبتا بالا
  • تغییر رنگ سریع در مقابل نور مستقیم آفتاب

 

 

منبع: تهران وود





:: برچسب‌ها: ترمووود ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: